Zwerfvuil.

Zwerfvuil.
Banjaard.

vrijdag 12 mei 2023

Al 5.000 km op de teller en een bierblikjesschat in de Jacobahaven!

Eind 2018 ben ik begonnen met het ophalen van zwerfafval op de gemeente Noord-Beveland. Wat een hoeveelheid aan plastic heb ik toen opgehaald, letterlijk kilo's!

Inmiddels is er veel veranderd in de wereld! In drie jaar tijd zitten we nu in een complete omwenteling. En ook qua afval is er heel wat veranderd.

Mijn kilometerteller op de bakfiets zit al over de 5.000 kilometer.Ik heb dan ook al heel wat afgefietst over het eiland. Veelal genieten van de mooie natuur in de Lente, wanneer alles uitkomt en soms verfoeiend over de regen en de wind. De wind die soms de bakfiets alle kanten opzwiept, waardoor ik soms denk: "dat ik wordt meegenomen de lucht in, zoals in de E.T. film".

Door de polder heen richting Kamperland, het afval valt mee. Soms een zakje of een snoeppapiertje. En nu er statiegeld op de blikjes zit, kom je deze ook minder tegen. Alleen diegene die al een tijdje in het gras liggen of half in de grond.

 


 
 
 
Vlak voor de kering ligt de Jaobahaven. Ik beklim de april naar de Jacobahaven en zie dat een voormalige vloedlijn die ver tot over de weg is te vinden, veel afval en zeker dode Meeuwen heeft achtergelaten. Ik besluit al het plastic op te rapen en terwijl ik bezig ben rijden er twee mensen voorbij in een auto. "Dank je wel dat je dit doet!" hoor ik ze zeggen en ik bedank ze voor hun woorden.

Ik ontdek een opeenstapeling van blokken die in de afwering van de Oosterschelde worden gebruikt. In deze blokken zitten grote holtes en ideaal op afval in te stoppen en jawel hoor! Een lading van blikjes is te zien van bovenaf.




Op de foto's slecht te zien, maar de blikjes waren in lagen opeengestapeld. Jammer op deze zat nog geen statiegeld. En de blikjes waren van Duitse Bieren dus dat was zo wie zo niet van toepassing geweest.

Toch is het fijn om het op te ruimen en ook al blijft het zwerfvuil terugkomen, het geeft altijd weer een dankbaar gevoel als het in de vuilniszak is verdwenen. Even is het opgeruimd totdat het volgende weer wegwaait, verloren wordt of wordt weggegooid.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten