Zwerfvuil.

Zwerfvuil.
Banjaard.

maandag 11 januari 2021

Terugkieke naar het jaar!

Een bijzonder jaar dit jaar 2020. Het hele jaar ben ik op de bakfiets blijven rijden. Alle elementen wel meegemaakt...van stormen, kou en soms zo'n enorme hitte dat ik even de koelte op moest zoeken.

Ook leuke gesprekken met mensen die hier hun vakantie doorbrachten. Met mensen die hier wonen op Noord-Beveland en ook vaak een plastic zak meenemen om afval te verzamelen.

En dan ineens staan er twee plastic tassen met drankflessen aan de kant van de weg. Zo jammer dat er toch mensen zijn die denken dat ruimt iemand anders wel op! Het was buiten de bebouwde kom en het Deltonapark was vlakbij, daar de flessen in de glasbak geworpen.





Tijdens de lockdown was er veel minder zwerfafval te vinden langs de kant van de weg. Een groot verschil met wat er normaal te vinden is. Nu er weer een lockdown is merk ik al dat er minder zwerfafval is.

De grootste gebeurtenis van het afgelopen jaar was wel dat ik een oudere man van 85 jaar in de sloot vondt. Hij zei nog volgens mij ben je nog nooit zo'n groot stuk zwerfafval tegengekomen. En dit moest ik inderdaad beamen! Een hele consternatie om hem uit de sloot te krijgen. Twee politieauto's en de ambulance dienst. Gelukkig had hij alleen maar oppervlakkige verwondingen en kon weer worden opgehaald door een auto van Rijkholt waar hij woonde. 

Een week of drie later heb ik van hem een mooie Hortensia en een kaart ontvangen, waar hij mij de reddende engel noemde. Maar het is mooi om te zien hoe snel de glorie vergaat. Onlangs kwam ik deze meneer weer tegen op fiets maar hij herkende mij niet meer. Tja zo gaat dat!

 




In het najaar waren er nog hele warme dagen en de Herfst kwam. Waarbij ook de mondkapjes toenamen. Langs de weg en de fietspaden nam het zwerfafval van de mondkapjes onrustbarend toe. Dieren kunnen er in verstrikt raken met nare gevolgen van dien. 




Het zijn onzekere tijden, het zekere is dat er waarschijnlijk altijd wel zwerfaval zal blijven bestaan. Deze dag buiten de bebouwde kom veel afval van vuurwerk opgeraapt. De kartonnen omhulsels zullen zeker verdwijnen maar de plastic dopjes niet.




Op naar een nieuw jaar!


Irene Brakman.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten